• DensisteMohikanen posted a new activity comment 21 March, 2017 12:33

    In reply to: Visa

    Nej, inte jag heller. Har läst Eliot förr. Ganska långa romaner (Silas Marner och Kvarnen vid Floss), men inte SÅÅÅÅ långa. :-)

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 20 March, 2017 02:40

    In reply to: Visa

    Hej!
    Ja, vi får helt enkelt göra vårt bästa med denna bok. Det är ju svårt att ”skippa” den nu…för vad skulle vi ha i stället? Vi läser på så gott vi kan. Om inte annat så kan vi ju uttala oss om stilen, handlingen, kanske personerna. NU menar jag inte att vi i förväg ska tänka ”Äsch, jag orkar inte!” Vi får försöka. Men om ngn känner att det…[Read more]

    • Alla bibliotek i kommunen har st’ängt några dagar på grund av byte av datasyste,m. Jag hoppas, att jag ska få böckerna snarast.
      Den som väljer en tjock bok bör förvarna om det, så att vi kan börja läsa i tid.

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 20 March, 2017 01:46

    In reply to: Visa

    Suck…Nu får vi hoppas att väljaren deltar. Nu har vi haft många böcker på rad…som ”folk” har anmält…men själva uteblivit. TRIST!! :-(

  • Hej hopp! Vill bara påpeka att MIDDLEMARCH är en tjock bok. Bara så ni vet… Fick av misstag fatt i originalspråksversion. Måste nu få tag på boken på svenska. Nog för att jag gillar engelska, men nu gäller ju att läsa boken. Inte vara överambitiös. :-)

    Vänligen Mohikanen. 19 March, 2017 03:16

    • Det verkar vara två delar. Jag har reserverat båda.

    • Hejsan, jag måste ärligt talat säga att jag tycker boken är för tjock. Varje del är ju över 400 sidor. För mig skulle den passa bättre som sommarläsning. Jag provar och läser första delen, så får vi se om jag kommer igenom den till att börja med.

      • Suck…Nu får vi hoppas att väljaren deltar. Nu har vi haft många böcker på rad…som ”folk” har anmält…men själva uteblivit. TRIST!! :-(

      • Hej!
        Ja, vi får helt enkelt göra vårt bästa med denna bok. Det är ju svårt att ”skippa” den nu…för vad skulle vi ha i stället? Vi läser på så gott vi kan. Om inte annat så kan vi ju uttala oss om stilen, handlingen, kanske personerna. NU menar jag inte att vi i förväg ska tänka ”Äsch, jag orkar inte!” Vi får försöka. Men om ngn känner att det…[Read more]

        • Alla bibliotek i kommunen har st’ängt några dagar på grund av byte av datasyste,m. Jag hoppas, att jag ska få böckerna snarast.
          Den som väljer en tjock bok bör förvarna om det, så att vi kan börja läsa i tid.

    • Nej, byta bok går ju inte. Jag läser på, men hade bara inte räknat med en så pass stadig volym som denna. :-)

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 14 March, 2017 11:47

    In reply to: Visa

    Jo, har läst. :-) Tack!

  • Hej och tack, redaktör Cai. Uppskattar ditt svar. :-) 13 March, 2017 03:33

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 13 March, 2017 03:02

    In reply to: Visa

    Hejsan! Oj då, våra inlägg har återskapats. Men VAR är nu våra nya inlägg??!! Suck…

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 10 March, 2017 12:01

    In reply to: Visa

    Är verkligen en karl (ung man) så mesig och passiv att han inte kan stå emot en påträngande äcklig ”förförerska” som Hera? Tänker på deras intima scen på herrgården (eller vad man ska kalla byggnaden/restaurangen/boendet). Och hur kan Hera vara så inbilsk att hon på allvar tror att Jimmy är ”tänd” på henne…?! Vem är dummast kan man undra…

    • Hera kanske är van vid att karlar tänder på henne? Sådana kvinnor finns.JImmy å andra sidan är inte van vid intima situationer. Han undviker dem eftersom de får honom att tänka på barndomen och hans mammas utnyttjande av honom.

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 9 March, 2017 04:58

    In reply to: Visa

    Gunnar Hellström är väl med på ett hörn? Så då är inte han Georg? Sedan har vi Alf Kjellin. Som sagt, man kan spekulera… :-)

    • En mix av Georg Rydeberg och Gunnar Hellström kommer nog ganska nära…

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 8 March, 2017 04:18

    In reply to: Visa

    Gräslig historia, egentligen. Svårt veta vad man ska tycka. Jo, man undrar ju vem Georg Stern är. Också en mix av olika personer?

    • Ja, vem kan han vara, Max von Sydow kanske om jag ska dra till med någon person men säkert är det samma där att det är en mix. Jag tycker som Arne att man bjuds in att spekulera. Boken är väldigt rakt på, inget finlir precis.

      • Skildringen av Georg Stern fick mig att tänka på Georg Rydeberg.Det är nog samma sak som med Hera. Det ä’r en fiktiv gestalt men det kan finnas drag från verkliga personer.

        • Gunnar Hellström är väl med på ett hörn? Så då är inte han Georg? Sedan har vi Alf Kjellin. Som sagt, man kan spekulera… :-)

          • En mix av Georg Rydeberg och Gunnar Hellström kommer nog ganska nära…

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 7 March, 2017 06:07

    In reply to: Visa

    Ja, Husse, men det är ju i denna Tv-miljö som Brunius arbetat. Hon var ju t ex producent för programmet: showen med Cornelis och Tre Damer. P G Evander har även intervjuat Cornelis och jag undrar om hon inte producerade detta också. M a o: hon var van att röra sig i dessa kretsar.

    • Jo så är det säkert, hon vill få boken att kännas autentisk. Problemet är att hon då ”bjuder in” till spekulationer om vilka alias som döljer sig bakom de fiktiva karaktärerna, fast de antagligen är en mix av flera. Kanske Helena är Brunius som ung? Vem är George Stern? Är det en nyckelroman eller hittepå? Jag tror att berättelsen hade tjänat på…[Read more]

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 7 March, 2017 02:58

    In reply to: Visa

    Såg att Arne Weise medverkar i boken. Tycker inte att det är så ”farligt”. Men det beror väl på hur kändisar framställs.

    F ö kan det nog ligga ngt i inajs teori om att Hera är en mix av olika kulturpersoner. Vet inte. Kommer ihåg att jag tänkte första gången (när jag läste för flera år sedan) ”Herregud, alla kommer att glo på den här damen (He…[Read more]

    • Det är säkert inte så enkelt att författaren har avporträtterat speciella personer. Hera är nog snarare att se som en typ men hon kan ju ha tagit drag från olika personer.
      Arne Weises ”medverkan” är ju fånig. Han spelar ingen roll för handlingen. Detsamma gäller flera namgivna ”kändisar”. Tanken är väl, att läsaren ska få en känsla av att r…[Read more]

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 7 March, 2017 12:32

    In reply to: Visa

    Jag tycker att Knutson var ännu mer på ropet då. :-)

  • AKTUELL BOKLISTA FÖR BOKTOKARNA

     

    30/1 2017   Queer av William Burroughs ..(val av PIM)

    28/2 2017   Fadershuset av Agneta Brunius   (val av Simone)

    30/3 2017     Middlemarch av George Eliot (val av Bo Rosén)

    30/4 2017   Stäppvargen av Hermann Hesse   (val av Den siste Mohikanen)

    30/5 2017   Livet efter dig av Jojo Moyes   (val av Ma…[Read more]

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 5 March, 2017 04:57

    In reply to: Visa

    Tråkigt med detta, Arne. Jag tänker inte käfta emot dig nu… Du är nog inte på humör… :-) Undrar bara om ni känner till att Brunius var gift med författaren Per Gunnar Evander. Det blev ju skilsmässa efter ett antal år. Detta var bara litet information…och hör inte till bedömningen av boken. Ville bara berätta. Ang era tankar om Stina L-D……[Read more]

    • Intressant att Brunius varit gift med P-G Evander, det visste jag inte. det förklarar texten på försättsbladet av ”Andrea Evander, 4 år”
      Ulrika Knutsson är en bra gissning mtp att Hera var på kulturavdelningen på SVT. Men boken skrevs redan 2001 och då var Knutsson inte ett namn på samma sätt som idag. Jag har förresten träffat henne och hon påmi…[Read more]

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 2 March, 2017 03:47

    In reply to: Visa

    Hejsan! Hoppas att ngn kan starta här. Tyvärr fanns inget ex:r av boken inne på bibblan. Men kan ev hämta boken i morgon.
    M v h Mohikanen.

    • Suck, jag börjar väl igen då. Kan tillägga at jag funderar starkt på att lämna cirkeln då vi aldrig tycks komma igång när vi ska.

      Boken kan väl karaktäriseras som chic lit, tämligen lättviktig underhållning i urban nutidsmiljö. Brunius väljer att skriva om sin hemmaplan, TV-branschen, och jag som är ointresserad av kändisliv tycker inte att d…[Read more]

      • Det är väl naturligt att den om har valt boken skriver det första inlägget.
        Jag håller med Arne om det mesta. Under läsningen komjag att tänka på gammaldags veckotidningsföljetonger men det skulle kunna vara manus tillen TV-såpa och det kanske är så det är tänkt.
        Ja, Hera framstår inte som särskilt sympatislk men däremot skicklig i sitt…[Read more]

      • Tråkigt med detta, Arne. Jag tänker inte käfta emot dig nu… Du är nog inte på humör… :-) Undrar bara om ni känner till att Brunius var gift med författaren Per Gunnar Evander. Det blev ju skilsmässa efter ett antal år. Detta var bara litet information…och hör inte till bedömningen av boken. Ville bara berätta. Ang era tankar om Stina L-D……[Read more]

        • Intressant att Brunius varit gift med P-G Evander, det visste jag inte. det förklarar texten på försättsbladet av ”Andrea Evander, 4 år”
          Ulrika Knutsson är en bra gissning mtp att Hera var på kulturavdelningen på SVT. Men boken skrevs redan 2001 och då var Knutsson inte ett namn på samma sätt som idag. Jag har förresten träffat henne och hon påmi…[Read more]

  • FADERSHUSET av Agneta Brunius 28 February, 2017 03:27

    • Hejsan! Hoppas att ngn kan starta här. Tyvärr fanns inget ex:r av boken inne på bibblan. Men kan ev hämta boken i morgon.
      M v h Mohikanen.

      • Suck, jag börjar väl igen då. Kan tillägga at jag funderar starkt på att lämna cirkeln då vi aldrig tycks komma igång när vi ska.

        Boken kan väl karaktäriseras som chic lit, tämligen lättviktig underhållning i urban nutidsmiljö. Brunius väljer att skriva om sin hemmaplan, TV-branschen, och jag som är ointresserad av kändisliv tycker inte att d…[Read more]

        • Det är väl naturligt att den om har valt boken skriver det första inlägget.
          Jag håller med Arne om det mesta. Under läsningen komjag att tänka på gammaldags veckotidningsföljetonger men det skulle kunna vara manus tillen TV-såpa och det kanske är så det är tänkt.
          Ja, Hera framstår inte som särskilt sympatislk men däremot skicklig i sitt…[Read more]

        • Tråkigt med detta, Arne. Jag tänker inte käfta emot dig nu… Du är nog inte på humör… :-) Undrar bara om ni känner till att Brunius var gift med författaren Per Gunnar Evander. Det blev ju skilsmässa efter ett antal år. Detta var bara litet information…och hör inte till bedömningen av boken. Ville bara berätta. Ang era tankar om Stina L-D……[Read more]

          • Intressant att Brunius varit gift med P-G Evander, det visste jag inte. det förklarar texten på försättsbladet av ”Andrea Evander, 4 år”
            Ulrika Knutsson är en bra gissning mtp att Hera var på kulturavdelningen på SVT. Men boken skrevs redan 2001 och då var Knutsson inte ett namn på samma sätt som idag. Jag har förresten träffat henne och hon påmi…[Read more]

    • Har inte läst klart boken tyvärr men är med lite ändå. Håller med om att den kan beskrivas som chiclit och att den mycket troligt var tänkt som TV-seriemanus. En lite otrolig historia som sagt och såklart funderar jag på vem Hera är. Två bud hittills, läser vidare så får vi se vem jag ska gissa på.

    • Det troligaste är väl att Brunius tagit valda delar av ”kulturkvinnor” hon träffat och skapat Hera, en sorts karikatyr. Tycker dock att en del i utseendet kan påminna om Ulrika K.

      • Det fanns någon uppgift i boken, som fick mig att tänka på Stina. Annars stämmer ju inte alls skildringen av Hera med den bild jag har av Stina. Naturligtvis kan en person vara helt annorlunda än det intryck hon eller han ger i TV. Så var tydligen inte Hyland den ”mysfarbror” man tänkte sig, när man såg Hörnan.
        Jag reagerade på, att hon blandade i…[Read more]

        • För att säga något positivt tycker jag, att boken har ett ganska stort underhållningsvärde. DEn var lättläst och man ville veta vad som skulle hända.Den skulle med ett populärt uttryck kunna kallas en ”sidvändare”. Däremot ger den väl inget bestående intryck:
          Jag har en tendens att fundera över personernas namn i de böcker jag läser.
          Hera va…[Read more]

          • Husse: Där har du en poäng, det kan ju lika gärna handla om att visa hur män brukar bete sig men sätta in en kvinna i rollen. Som när Helena Bergström spelade hög chef i pjäsen Vd av Stig Larsson.

            • Bäst att tillägga att jag inte menar att alla män beter sig så, utan som Husse skriver ”som manliga chefer ofta framställs” och kanske som några även beter/betedde sig i verkliga livet.

        • Boxaren heter Paolo Roberto.

          • Såg att Arne Weise medverkar i boken. Tycker inte att det är så ”farligt”. Men det beror väl på hur kändisar framställs.

            F ö kan det nog ligga ngt i inajs teori om att Hera är en mix av olika kulturpersoner. Vet inte. Kommer ihåg att jag tänkte första gången (när jag läste för flera år sedan) ”Herregud, alla kommer att glo på den här damen (He…[Read more]

            • Det är säkert inte så enkelt att författaren har avporträtterat speciella personer. Hera är nog snarare att se som en typ men hon kan ju ha tagit drag från olika personer.
              Arne Weises ”medverkan” är ju fånig. Han spelar ingen roll för handlingen. Detsamma gäller flera namgivna ”kändisar”. Tanken är väl, att läsaren ska få en känsla av att r…[Read more]

    • Ja, Husse, men det är ju i denna Tv-miljö som Brunius arbetat. Hon var ju t ex producent för programmet: showen med Cornelis och Tre Damer. P G Evander har även intervjuat Cornelis och jag undrar om hon inte producerade detta också. M a o: hon var van att röra sig i dessa kretsar.

      • Jo så är det säkert, hon vill få boken att kännas autentisk. Problemet är att hon då ”bjuder in” till spekulationer om vilka alias som döljer sig bakom de fiktiva karaktärerna, fast de antagligen är en mix av flera. Kanske Helena är Brunius som ung? Vem är George Stern? Är det en nyckelroman eller hittepå? Jag tror att berättelsen hade tjänat på…[Read more]

    • Gräslig historia, egentligen. Svårt veta vad man ska tycka. Jo, man undrar ju vem Georg Stern är. Också en mix av olika personer?

      • Ja, vem kan han vara, Max von Sydow kanske om jag ska dra till med någon person men säkert är det samma där att det är en mix. Jag tycker som Arne att man bjuds in att spekulera. Boken är väldigt rakt på, inget finlir precis.

        • Skildringen av Georg Stern fick mig att tänka på Georg Rydeberg.Det är nog samma sak som med Hera. Det ä’r en fiktiv gestalt men det kan finnas drag från verkliga personer.

          • Gunnar Hellström är väl med på ett hörn? Så då är inte han Georg? Sedan har vi Alf Kjellin. Som sagt, man kan spekulera… :-)

            • En mix av Georg Rydeberg och Gunnar Hellström kommer nog ganska nära…

    • Är verkligen en karl (ung man) så mesig och passiv att han inte kan stå emot en påträngande äcklig ”förförerska” som Hera? Tänker på deras intima scen på herrgården (eller vad man ska kalla byggnaden/restaurangen/boendet). Och hur kan Hera vara så inbilsk att hon på allvar tror att Jimmy är ”tänd” på henne…?! Vem är dummast kan man undra…

      • Hera kanske är van vid att karlar tänder på henne? Sådana kvinnor finns.JImmy å andra sidan är inte van vid intima situationer. Han undviker dem eftersom de får honom att tänka på barndomen och hans mammas utnyttjande av honom.

    • Hejsan! Oj då, våra inlägg har återskapats. Men VAR är nu våra nya inlägg??!! Suck…

  • Äntligen har jag bestämt mig: det får bli en gammal klassiker. Stäppvargen av Hermann Hesse. Diskussionsdatum 30/4 2017.

    Vänligen Mohikanen. 28 February, 2017 12:32

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 28 February, 2017 12:31

    In reply to: Visa

    Betyg 4 för min del. Identifiera mig med personerna kan jag inte. Men jag försöker förstå…i den mån man kan förstå…och jag är tagen av skildringen av deras relation(Allertons och Lees). Lee är otroligt svår att beskriva… Han liknar ingen annan. Men denna uppriktighet och hans lidande…besatthet… abstinens… Inga vidare omständigh…[Read more]

    • Jag sätter en svag fyra, tycker boken var intressant. Just relationsskildringen är något att klura på samt den torra humorn, där gåller jag med Mohikanen.

  • DensisteMohikanen posted a new activity comment 14 February, 2017 04:11

    In reply to: Visa

    inaj: Men hur vill du själv översätta queer då? :-)

    • Ja säg det. Med lustig menar jag rolig, kul, oväntad, alltså inget negativt. Det är spännande att tänka på hur översättaren tänkt innan ordet queer var etablerat.

  • Visa mera