• husse posted a new activity comment 20 March, 2017 03:09

    In reply to: Visa

    Alla bibliotek i kommunen har st’ängt några dagar på grund av byte av datasyste,m. Jag hoppas, att jag ska få böckerna snarast.
    Den som väljer en tjock bok bör förvarna om det, så att vi kan börja läsa i tid.

  • husse posted a new activity comment 19 March, 2017 03:26

    In reply to: Visa

    Det verkar vara två delar. Jag har reserverat båda.

  • husse posted a new activity comment 13 March, 2017 02:56

    In reply to: Visa

    Hera kanske är van vid att karlar tänder på henne? Sådana kvinnor finns.JImmy å andra sidan är inte van vid intima situationer. Han undviker dem eftersom de får honom att tänka på barndomen och hans mammas utnyttjande av honom.

  • husse posted a new activity comment 9 March, 2017 03:08

    In reply to: Visa

    Skildringen av Georg Stern fick mig att tänka på Georg Rydeberg.Det är nog samma sak som med Hera. Det ä’r en fiktiv gestalt men det kan finnas drag från verkliga personer.

    • Gunnar Hellström är väl med på ett hörn? Så då är inte han Georg? Sedan har vi Alf Kjellin. Som sagt, man kan spekulera… :-)

      • En mix av Georg Rydeberg och Gunnar Hellström kommer nog ganska nära…

  • husse posted a new activity comment 8 March, 2017 03:18

    In reply to: husse postade en uppdatering Jag läser ”Hisorien om Quiet Dell” av Jayne Anne Phiillips. Det är en roman, som bygger på ett autentiskt rättsfall. Det hela utspelas 1931.Asta Eichers man Heinrich dör efter att ha b […] Visa

    Banken föreslår, ska det stå.

  • husse postade en uppdatering 8 March, 2017 03:17

    Jag läser ”Hisorien om Quiet Dell” av Jayne Anne Phiillips. Det är en roman, som bygger på ett autentiskt rättsfall. Det hela utspelas 1931.Asta Eichers man Heinrich dör efter att ha blivit påkörd av en spårvagn. Hon blir ensam med tre barn. Tack vare livförsäkringen kan familjen klara sig ett år framåt men sedan är framtiden osäker. Banken förslå…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 7 March, 2017 03:08

    In reply to: Visa

    Det är säkert inte så enkelt att författaren har avporträtterat speciella personer. Hera är nog snarare att se som en typ men hon kan ju ha tagit drag från olika personer.
    Arne Weises ”medverkan” är ju fånig. Han spelar ingen roll för handlingen. Detsamma gäller flera namgivna ”kändisar”. Tanken är väl, att läsaren ska få en känsla av att r…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 6 March, 2017 05:27

    In reply to: Visa

    Boxaren heter Paolo Roberto.

    • Såg att Arne Weise medverkar i boken. Tycker inte att det är så ”farligt”. Men det beror väl på hur kändisar framställs.

      F ö kan det nog ligga ngt i inajs teori om att Hera är en mix av olika kulturpersoner. Vet inte. Kommer ihåg att jag tänkte första gången (när jag läste för flera år sedan) ”Herregud, alla kommer att glo på den här damen (He…[Read more]

      • Det är säkert inte så enkelt att författaren har avporträtterat speciella personer. Hera är nog snarare att se som en typ men hon kan ju ha tagit drag från olika personer.
        Arne Weises ”medverkan” är ju fånig. Han spelar ingen roll för handlingen. Detsamma gäller flera namgivna ”kändisar”. Tanken är väl, att läsaren ska få en känsla av att r…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 6 March, 2017 02:54

    In reply to: Visa

    För att säga något positivt tycker jag, att boken har ett ganska stort underhållningsvärde. DEn var lättläst och man ville veta vad som skulle hända.Den skulle med ett populärt uttryck kunna kallas en ”sidvändare”. Däremot ger den väl inget bestående intryck:
    Jag har en tendens att fundera över personernas namn i de böcker jag läser.
    Hera va…[Read more]

    • Husse: Där har du en poäng, det kan ju lika gärna handla om att visa hur män brukar bete sig men sätta in en kvinna i rollen. Som när Helena Bergström spelade hög chef i pjäsen Vd av Stig Larsson.

      • Bäst att tillägga att jag inte menar att alla män beter sig så, utan som Husse skriver ”som manliga chefer ofta framställs” och kanske som några även beter/betedde sig i verkliga livet.

  • husse posted a new activity comment 6 March, 2017 02:47

    In reply to: Visa

    Det fanns någon uppgift i boken, som fick mig att tänka på Stina. Annars stämmer ju inte alls skildringen av Hera med den bild jag har av Stina. Naturligtvis kan en person vara helt annorlunda än det intryck hon eller han ger i TV. Så var tydligen inte Hyland den ”mysfarbror” man tänkte sig, när man såg Hörnan.
    Jag reagerade på, att hon blandade i…[Read more]

    • För att säga något positivt tycker jag, att boken har ett ganska stort underhållningsvärde. DEn var lättläst och man ville veta vad som skulle hända.Den skulle med ett populärt uttryck kunna kallas en ”sidvändare”. Däremot ger den väl inget bestående intryck:
      Jag har en tendens att fundera över personernas namn i de böcker jag läser.
      Hera va…[Read more]

      • Husse: Där har du en poäng, det kan ju lika gärna handla om att visa hur män brukar bete sig men sätta in en kvinna i rollen. Som när Helena Bergström spelade hög chef i pjäsen Vd av Stig Larsson.

        • Bäst att tillägga att jag inte menar att alla män beter sig så, utan som Husse skriver ”som manliga chefer ofta framställs” och kanske som några även beter/betedde sig i verkliga livet.

    • Boxaren heter Paolo Roberto.

      • Såg att Arne Weise medverkar i boken. Tycker inte att det är så ”farligt”. Men det beror väl på hur kändisar framställs.

        F ö kan det nog ligga ngt i inajs teori om att Hera är en mix av olika kulturpersoner. Vet inte. Kommer ihåg att jag tänkte första gången (när jag läste för flera år sedan) ”Herregud, alla kommer att glo på den här damen (He…[Read more]

        • Det är säkert inte så enkelt att författaren har avporträtterat speciella personer. Hera är nog snarare att se som en typ men hon kan ju ha tagit drag från olika personer.
          Arne Weises ”medverkan” är ju fånig. Han spelar ingen roll för handlingen. Detsamma gäller flera namgivna ”kändisar”. Tanken är väl, att läsaren ska få en känsla av att r…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 5 March, 2017 03:20

    In reply to: Visa

    Det är väl naturligt att den om har valt boken skriver det första inlägget.
    Jag håller med Arne om det mesta. Under läsningen komjag att tänka på gammaldags veckotidningsföljetonger men det skulle kunna vara manus tillen TV-såpa och det kanske är så det är tänkt.
    Ja, Hera framstår inte som särskilt sympatislk men däremot skicklig i sitt…[Read more]

  • husse postade en uppdatering 4 March, 2017 04:07

    Jag har just läst ut ”Där gryningen dröjer” av Anne Lihammer. Det är den tredje boken om kommisarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson. Handlingen utspelas dels i Arktis under åren 1913-14 och dels i Stockholm sommaren 1936, tiden just före och under Berlinolympiaden.
    En expeditiion ger sig 1913 iväg till Arktis för att hitta spåren…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 25 February, 2017 04:45

    In reply to: Visa

    Jag håller med Arne och sätter alltså samma betyg.

  • husse posted a new activity comment 8 February, 2017 04:26

    In reply to: Visa

    ”DEn vuxne har ansvaret”? Ja, men både Lee oah Allerton är väl vuxna?

    • Ja! Jag syftade på dem som köper de unga killarna (flickorna). Pedofilers ursäkt brukar ju vara ”Han/hon var med på det”. ”Eller ”Det var han/hon som tog initiativet”. Lee skyr ju inga medel när driften sätter in. Men han är ärlig. Många av de unga ”offren” är ju väldigt drivna. Inga oskulder. Vet inte riktigt vad man ska kalla dem. Tror att m…[Read more]

  • husse postade en uppdatering 5 February, 2017 03:26

    Jag läser ”Entry Island” av Peter May,författaren till den mästerliga trilogin från Yttre Hebriderna, Svarthuset, Lewismannen och Lewispjäserna.
    Denna bok är minst lika bra. Ett utredningsteam från Montreal ska utreda mordet på affärsmannen James Cowell på en ö utanför Kanadas östkust. Sime McKnezie får ingå i teamet enbart för att invånarna på ön…[Read more]

  • husse posted a new activity comment 4 February, 2017 06:59

    In reply to: Visa

    Jag har tydligen glömt att sätta betyg. En trea får det bli. Första gången jag läste boken tyckte jag bättre om den. Då hade jag nog givit en fyra. Jovisst, det finns en hel del hunor i den men den är ibland litet ansträngd.

    • Det ligger nog ngt i det. Hon (författaren) han kanske tagit i litet…för att liksom ha distans och självinsikt. Vår tillvaro är ju ofta så: ironier hit och dit. Man får väl ta det så…

  • husse posted a new activity comment 4 February, 2017 06:51

    In reply to: Visa

    .
    ”…ingen av dem verkar bry sig så mycket om konventionell moral” ska det vara.

  • husse posted a new activity comment 3 February, 2017 05:02

    In reply to: Visa

    Det har nog varit vanligt att homosexuella män gifter sig med kvinnor för att helt enkelt följa mallen. Man ville inte skylta med sin läggning. Dessutom är/var nog m,ånga bisexuella och de kunde ju vara attraherade både av män och av kvinnor.
    Vad gäller Lee tycker jag mig se vissa likhter med Mersault i Främlingen av Camus.. Båda driver omk…[Read more]

    • Jo jag har för mig att jag läst att han var bisexuell
      Det var en bra jämförelse med Mersault, Lee driver omkring och står främmande för det vanliga samhället.

      • Ändå verkar det som att homosexuella kan röra sig tämligen fritt, varken polis eller självutnämnda moraltanter tycks bry sig. Nu är författaren part i målet men intrycket är närmast det motsatta, homosex är vanligt och accepterat i Mexico och unga killar kan erbjuda sex tämligen öppet.

        Allerton är en märklig figur, mer vilsen än Lee och verkar o…[Read more]

        • Det är väl illa nog att unga killar bjuder ut sig? Men ändå den vuxne som har ansvaret? Ännu värre är det väl att hallickar (manliga? kvinnliga?) erbjuder unga oskulder? Vilken cynism. Och kunder finns…alltid. Ruggigt.

    • .
      ”…ingen av dem verkar bry sig så mycket om konventionell moral” ska det vara.

  • husse posted a new activity comment 3 February, 2017 04:55

    In reply to: Visa

    Men kanske kombinationen av homosex och knark blev extra stötande.

  • husse posted a new activity comment 2 February, 2017 03:27

    In reply to: Visa

    Jag förstår att den nog var djärv för sin tid på grund av ämnesvalet, dels homosexuell kärlek och dels knark.

    • Inget förlag ville ge ut den och det berodde på homosexet. Knark är inte alls så känsligt och WB skrev en ”knarkbok” som heter Junkie innan Queer och fick den utgiven direkt

  • Visa mera