• Nina Björk
    Lyckliga i alla sina dagar. Om pengars och människors värde
    W&W

    Jag får drömma om rosa solglasögon, Thailandsresor och egentid i badkaret med doftljus. Men att drömma om mer tid och mindre lönearbete, en annan politisk och ekonomisk ordning det går inte. Då blir jag en pekpinne.

    Under-det-rosa-täcket- Nina Björk, litteraturvetaren, debattören och feministen med den  egensinnade rösten, tycker inte alls att vi ska drömma mindre. Om detta skriver hon i sin nya bok som handlar om pengar, tillväxt och vad “värde” kan betyda.
    LYCKLIGA I ALLA SINA DAGAR. OM PENGAR OCH MÄNNISKORS VÄRDE heter boken.
    Nej, vi ska drömma mer. För det är genom drömmar som framåtskridande sker.

    Men inte drömma om “skitsaker” som lyxväskor, hysteriska köksrenoveringar, ismaskiner eller slipade golvplankor. Inte drömma om ökad konsumism.

    Nej, Nina Björk vill att vi ska drömma om att kunna vidga gränsen för vår frihet i en jämlik värld. En värdig värld där alla kan överleva.
    En kollektiv världsutopi där inte, som nu, 10% av jordens människor äger 85% av alla samlade tillgångar. En kollektiv svensk utopi där inte, som nu, frihet att välja handlar om att fritt välja elbolag, pensionsform, vårdcentral, förskola …

    Nina Björks bok om pengar och ekonomism kommer att kallas pekpinne. Hon själv kommer att bli kallad pekpinne. Jag tänker, medan jag stryker över och stryker under i hennes  människovärde-bok, att jag själv nog kan tänka mig att drömma om att bli en pekpinne.
    Sämre drömmar finns.

    “Jag har en dröm”. Så sa Martin Luther King i ett berömt tal. “Har du också en dröm?” frågar Myresjöhus i en annons.
    Varför ser vår tids drömmar ut som de gör?
    Nina Björk söker svar på den frågan. Hon lusläser annonser, undersöker mirakeldrömmar i Disneyfilmer, granskar glamourösa föräldratidningar som Mama, besöker arbetsförmedlingen, köper ett äkta flygvärdinneleende, går på kungligt bröllop, diskuterar happy-happy- tanken om den lyckliga skilsmässan samt följer riksdagsvalet.

    Kan vi köpa kärlek? Vad är människors värde? Vad händer när vi talar om en annan människa (i ekonomiska termer) som en tidstjuv eller som en värdefull kontakt?
    Hur blir tillvaron om ditt och mitt och barnens liv blir en fråga om förtjänst?

    Nina Björk tycker inte att vi ska moralisera mindre.
    Nej, hon vill att vi ska moralisera mer.  Om starka krafter där avsändaren är otydlig och som det därför inte går att diskutera med som med en samtalspartner. Som reklam.
    Vi shoppar, alltså finns vi till. Stark, anonym och förförisk är den reklam som vill kidnappa våra helt legitima drömmar om vänskap, gemenskap, kärlek. Med Nina Björks eleganta formulering (och med en humoristiskt vemodig blinkning till Edith Södergran) heter det : Du sökte en människa. Du köpte en vara. Du är besviken.

    Det som mer än något annat har påverkat Nina Björks tänkande är föräldrablivandet. Att  hon fick barn. Hängivna NinaBjörk-läsare minns nog den upprördhet som hon åstadkom då hon i en debattartikel hävdade behovet av sex timmars arbetsdag för småbarnsföräldrar.

    Det går inte att bekvämt applicera dikotomier som särartsfeminist/likhetsfeminist på Nina Björk. Hon förändrar sina tankestrukturer utifrån samhällskunskap och  egna livserfarenheter.

    Såväl Nina Björks feminism som hennes politiska uppfattning är utopisk. Utopiskt hoppfull och glad:
    Tro dem inte när de säger att utopin om en rättvis värld är farlig. Den är motsatsen. Den är hopp. Den har alltid varit hopp. Vi är många. Vi har alltid varit många.

    Lena Kjersén Edman

    16 September, 2012 03:24