• Grupplogga för Lyrikcirkeln 2016 10 October, 2016 10:09

    Hej!
    Nu är lyrikcirkeln med Rut Hillarp inne på sin andra veckan, vi vänder blad, lämnar sagan och myten och byter fokus till det kanske mer rafflande;
    makt och underkastelse.
    Vad säger ni om det temat i dikten ”porträtt” ?

    Du lyfter ditt ansikte
    och tystnaden sliter kläpparna ur alla klockor

    Återkastande ditt leendes spiral

    över havet av döda kvinnokroppar
    vrider sig rymdens speglar
    ljudlöst
    för dina ögons ekolod

    Vid dina fötter en ung flicka

    med lemmarna förlorade i rysande drömmar

    Hennes blickar följer blinda
    dina händers förvandling till knivar

    Stora hjul långt borta
    i väntan

    Dina händer ekon, s 50-51
    10 October, 2016 10:09

    • Kraftfull dikt! Det är så tyst att inte ens klockorna kan slå när kvinnan (?) i dikten vänder sig mot världen. Ingen hör henne/kvinnorna, tystnaden är förlamande. Det här med ”rymdens speglar” är svårtolkat tycker jag. Kanske ser hon de döda kvinnorna i spegeln eller ser hon dem inte, utan bara sitt eget leende? Dvs kvinnor förväntas glo på sin spegelbild snarare än att uppmärksamma problemen med kvinnorollen. Mycket att klura på i denna dikt.

      • Ja, det är en ruskig dikt! Södergransk med sitt kosmos, inga likheter i övrigt. Det finns en hotfullt atmosfär, fysiskt våld och död, symboliskt kanske? Mannen är i överläge gentemot den unga kvinnan som ligger vid hans fötter. Han är aktiv och kvinnan är passiv. Tolkar det där med ”rymdens speglar” som att mannen ler över havet av kvinnokroppar och ögonens ekolod är mannens blick. Däremot funderar jag över titeln ”porträtt” vad har den för betydelse för dikten? Liksom diktsamlingens titel ”Dina händers ekon”? Händerna har en betydelse för hela diktsamlingen.

    • Aha, nu blev det lite klarare. Angående händernas betydlese så kan ju händer utföra många handlingar, både goda och avskyvärda. De är ju också människans signum, våra händer skiljer oss från övriga arter på jorden. Kanske tittar författaren bakåt i historien.

      • Så sant, så sant! Händer som är mjuka, fyllda med knivar eller ekar tomma. Jag tycker hela dikten kan liknas vid en målning ur Dantes Inferno, den är symbolmättad och bildrik. Kanske därav den titeln ”porträtt” som är en genre inom bildkonsten där personers individuella, och existensiella förhållande till omvärlden avbildas.